A kormánynak sikerült megszereznie az LMP támogatását négy új alkotmánybíró jelöléséhez. A kétharmad elvesztése miatt hónapokig betöltetlen posztokra ma választhatják meg az új bírákat.
A konszenzusos jelöltek biztosan nem fogják helyreállítani az Alkotmánybíróság függetlenségét. 2013 tavaszán először ugyanis többségbe, majd kizárólagos többségbe kerültek azok a bírák, akiket a Fidesz által 2010-ben megváltoztatott jelölési szabályok szerint választottak meg, azaz tisztségük elnyeréséhez elég volt a kormány támogatása.
Az új alkotmánybíráknak és jelölőiknek számolniuk kell azzal, hogy nem független testületet egészítenek ki, hiszen mind a tizenegy jelenlegi alkotmánybírót a kormánytöbbség egyedül jelölte és választotta meg, és az AB új elnöke is ezek közül a bírák közül kerül ki. Egyértelmű, hogy a bíróválasztás nem változtatja meg a testület karakterét, nem teszi az alkotmányosság értékei iránt elkötelezetté az Alkotmánybíróságot.
Az LMP azzal, hogy támogatja a Fideszt az új alkotmánybírák megválasztásában a NER rendszerkritikusa helyett, ezúttal a rezsim konstruktív ellenzékeként lép fel, amivel a NER működtetéséhez nyújt segítséget. Liberális demokráciában a konstruktív ellenzékiség nem csak lehetőség, hanem kötelesség, mert az alkotmányos intézmények csak a kormánytöbbség és az ellenzék kooperációjával működtethetőek. A NER-ben azonban a konstruktív ellenzék az illiberális állam fenntartásához járul hozzá.
Az Alkotmánybíróság így már nem csak a kormánytöbbség által megválasztott bírákból áll majd, hanem ellenzéki támogatást is élvező tagjai is lesznek. Az LMP emlékezetünk szerint alkotmányos ügyekben a menekültválságig mindig tiszteletre méltó, az alkotmányosságot támogató álláspontot képviselt, ezért is különös az Alkotmánybíróság kiegészítését támogató politikai döntése. A Fidesz—LMP megállapodás tehát inkább rontott a helyzeten, mert az LMP támogatása azt a hamis látszatot kelti, mintha néhány új személy bekerülésével az Alkotmánybíróság rendeltetésének megfelelően működő alkotmányos intézménnyé válhatna. Négy új alkotmánybíró, még ha személy szerint ideális választás lenne – erről távolról sincs szó –, semmiképp nem elég ahhoz, hogy az Alkotmánybíróság újra betöltse alkotmányos funkcióját, azaz a közhatalom-gyakorlás korlátja és az emberi jogok védelmezője legyen. A NER ilyen konszolidációja ahelyett, hogy közelebb hozná, távolabb tolja az alkotmányosság helyreállításának esélyét.
Kapcsolódó bejegyzések
Sportban a legjobbak között
A Debreceni Egyetem két hallgatója, Senánszky Petra és Kosina Gergő is megkapta az Év Egyetemi Sportolója-díjat. Az int...A 4-es és a 6-os villamos helyett pótlóbusz jár a teljes vonalon szeptember 24-én és 25-én
A 4-es villamos helyett 2016. szeptember 24-én (szombaton) és 25-én (vasárnap), a 6-os villamos helyett pedig 2016. sze...Ne húzz ujjat a PTE hallgatóival!
A napokban rendezték meg a fővárosban rekord számú nevezővel, 380 hallgató részvételével a 2016/2017. tanév Magyar Egye...Még több bababarát kórházat!
A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) és az EMMA egyesület közösen fordul az ombudsmanhoz, hogy a szülészeteken, gyerme...Strasbourg leállította egy menedékkérő görögországi deportálását
Ideiglenes intézkedésként az Emberi Jogok Európai Bírósága (EJEB) leállította, hogy Magyarország átadjon Görögországnak...A rendőröknek újból van arcuk
Az Alkotmánybíróság csütörtöki döntésével, az Eötvös Károly Intézetben készült indítványnak helyt adva, újra megerősíte...Őszidő a Herman Ottó Intézetben
2016. november 12-én nyílt nappal várja a természet és környezetbarátokat a Földművelésügyi Minisztérium háttérintézmén...Hogyan közelíthető meg a Kossuth tér a metróállomás lezárásának idején?
2016. december 3-ától (szombattól) várhatóan három hónapon keresztül az M2-es metró mindkét irányban megállás nélkül ha...Rémuralgás Ásotthalmán
Ásotthalom önkormányzatának képviselőtestülete néhány napja rendeletben tiltotta meg közterületen a müezzin tevékenység...Üzemlátogatás a Fővárosi Hulladék Hasznosító Műben
...