Tegnap döntött az Alkotmánybíróság az ombudsman alaptörvény-értelmezési indítványáról. Az alapvető jogok biztosa az uniós kvótahatározat kapcsán – amely alapján Magyarországra ezerkétszázkilencvennégy menedékkérőt helyeznének át Görögországból és Olaszországból, hogy ügyükben itt folytassák le a menekültügyi eljárást – az Alaptörvény Európa-klauzulájáról kérdezte a testületet. A kérdés lényege arra irányul, hogy a magyar hatóságoknak az Alaptörvény értelmében vajon egyenesen meg kell-e tagadniuk a részvételt a kvótadöntés végrehajtásában.
Az elmúlt hetekben a Kormány kvótanépszavazási kezdeményezésének sikertelensége után az Alaptörvény hetedik módosítása is elbukott a parlamenti szavazáson. Sem a referendum, sem az Alaptörvény elmaradt módosítása nem teremtett valódi hivatkozási alapot a Kormánynak arra, hogy folytassa menekültellenes politikáját. Az ombudsmani indítvány, úgy tűnik, alkalmat adott az AB-nek arra, hogy biztosítsa a hiányzó közjogi alapot a kormányzati menekültpolitikához.
Az Alaptörvény hetedik módosítására irányuló javaslat két helyen, a Nemzeti Hitvallás mellett az Alaptörvény önmeghatározását és értelmezési elveit rögzítő R) cikkben helyezte volna el a Magyarország alkotmányos identitásának védelmére vonatkozó állami kötelezettséget. Az uniós klauzulát pedig olyan korlátozással toldotta volna meg, miszerint az EU-s hatalomgyakorlásnak összhangban kell állnia az Alaptörvényben foglalt alapvető jogokkal és szabadságokkal, továbbá nem korlátozhatja Magyarország területi egységére, népességére, államformájára és állami berendezkedésére vonatkozó elidegeníthetetlen rendelkezési jogát.
A hetedik módosítás tehát az uniós hatáskörgyakorlás korlátjaként (a) az Alaptörvényben foglalt alapvető jogokat és szabadságokat, továbbá (b) Magyarország területi egységére, népességére, államformájára és állami berendezkedésére vonatkozó elidegeníthetetlen rendelkezési jogát, illetve (c) a történeti alkotmányunkban gyökerező önazonosságunknak, azaz Magyarország alkotmányos identitásának védelmét írta volna elő.
A tervezett klauzulák nem kerültek be az Alaptörvény szövegébe, de úgy tűnik, az Alkotmánybíróság – az alkotmánymódosító kétharmadot pótolva – alkotmányos előírásokká minősítette lényegében ugyanezeket a fordulatokat. Az alkotmánybírósági határozat mindenkit kötelező rendelkező része szerint az Alkotmánybíróság vizsgálhatja, hogy az uniós hatáskörgyakorlás sérti-e (a) az emberi méltóságot, más alapvető jogot, vagy (b) Magyarország szuverenitását, illetve (c) történeti alkotmányán alapuló önazonosságát.
Korábbi elemzésében az EKINT kifejtette: “A nemzeti alkotmányértelmezés fenntarthatja azt az igényt, hogy az alkotmányos megkötések (így például a közhatalom-gyakorlás alapjogi korlátai) az EU keretében történő hatáskörgyakorlásra is irányadók. Az elvi lehetősége adott annak, hogy az Alkotmánybíróság érvényre juttassa az alapvető alkotmányos garanciákat, az alkotmányos identitást, illetve az uniós klauzula szerint korlátokat az EU jogával szemben.” Egyúttal arra is felhívtuk a figyelmet, hogy ezzel a lehetőséggel eddig nem élt a magyar alkotmánybíróság.
A mostani határozat alapján viszont úgy tűnhet, mintha soha nem is lett volna alkalma a testületnek ilyen álláspontra helyezkedni: az Alkotmánybíróság egy szóval sem nem utal uniós ügyekben hozott korábbi döntéseire. Holott a korábbi gyakorlata alapján az Alkotmánybíróság, noha lett volna rá alkalma, közvetlenül nem vizsgálta az uniós jogi aktusok alkotmányosságát. A testületnek ezért számot kellett volna adnia arról, hogyan kapcsolódik új döntése a korábbi tartózkodó hozzáállásához. Az alkotmánybírósági döntések legitimitását kizárólag az ellenőrizhető és következetes indokolás biztosíthatja.
A hirtelen jött határozat arra utal, hogy az Alkotmánybíróság az Alaptörvény elmaradt módosítását akár pótolva is keresi a lehetőséget, hogyan segítheti a kormányzat eszményeinek megvalósítását.
Kapcsolódó bejegyzések
Népszavazás a menekültkvótáról
...No country for Refugees – New asylum rules deny protection to refugees and lead to unprecedented human rights violations in Hungary
On 3 September 2015 at a press conference held in Brussels, Prime Minister Viktor Orbán said “We have one message for r...Jeges tűz avagy az LMP támogatásával egészül ki az Alkotmánybíróság
A kormánynak sikerült megszereznie az LMP támogatását négy új alkotmánybíró jelöléséhez. A kétharmad elvesztése miatt h...Első decemberi bajnokik
Hazai pályán játszanak a hétvégén a DEAC férfi és női kosarasai, valamint a kézilabdázók. A röplabda csapat Kaposváron,...A Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME) tiltakozik a költési időben történő fővárosi fakivágások ellen!
Az egyesület munkatársai egész héten az egyik legpatinásabb jeles napunk, a Madarak és Fák Napja alkalmából tartott ren...A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) és az EMMA egyesület közösen fordul az ombudsmanhoz, hogy a szülészeteken, gyermekágyas osztályokon természetes legyen a „rooming-in”, vagyis az anya és az újszülött együttes elhelyezése. Nem csak a szervezetek, hanem a tudományos kutatások is azt mondják, hogy a 24 órás baba-mama együttlét mindenkinek jó. Az ombudsmant ezért arra kéri a két civil szervezet, hogy kezdeményezze a kérdést érintő szakmai protokollok módosítását, és támogassa a rooming-in rendszer általános bevezetését.
Nem követett el garázdaságot Dopeman, a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) ügyfele, amikor belerúgott a ledöntött Or...Izgalmas mérkőzések előtt a DEA
Fontos meccs vár a DEAC Kamilla Gyógyfürdőre, hiszen amennyiben megnyerik a következő találkozót, át is vehetik az első...A bagi romatelep lakóinak közel 50 százaléka csatlakozott az elmúlt egy év során a Jogklinika Programhoz, amelynek cél...
A Múzeumkert növényfelmérésének dokumentációja elérhető
A Múzeumkert helyreállítását célzó projekt legelső lépéseként elkészült a kert részletes növénykatasztere, amely a növé...Mikor szűnik meg a magyar polgárok jogellenes megfigyelése?
Mint köztudott, a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósága az Eötvös Károly Intézet korábbi igazgatója, Szabó Máté, és...