A BKK-s dolgozói tesztkártyák kiosztásával megkezdődött az elektronikus jegyrendszer első próbaüzeme, ami azt a célt szolgálja, hogy a 2018-tól teljes egészében működő rendszer kártyakibocsátása már hatékonyan és hibátlanul tudjon üzemelni. A több száz dolgozói tesztkártyával a rendszer működéséhez szükséges szoftverelemeket és gyártósorokat tesztelik a szakemberek. Mivel az elektronikus jegyrendszer teljes bevezetését követően mintegy másfél millió kártya kerül forgalomba, ezért ennek kiemelt jelentősége van a folyamatban. Ezzel egy időben elindul a rendszerhez kapcsolódó internetes oldal, melyen az elektronikus jegyrendszerrel kapcsolatos folyamatosan frissülő adatok lesznek elérhetők.
A tesztkártyák kibocsátásával párhuzamosan további két területen kezdődik meg, illetve folytatódik a fejlesztés. Egyrészt a központi hardver- és szoftverrendszerek, adatkapcsolatok és tranzakciós rendszerek elkészítésén dolgozik a BKK a Scheidt&Bachmannal közösen, másrészt a FUTÁR rendszerhez hasonlóan a több mint 2500 fővárosi közösségi közlekedési járműre kell felszerelni az érvényesítő készülékeket. A metrókapuk és HÉV-vonalak rendszerbe kapcsolására is ütemezetten, a felmérési és építészeti-tervezési munkálatokat követően kerül majd sor a rendszer 2017 decemberi üzembe helyezéséig.
Összességében tehát a járművek, illetve a metró és HÉV állomások készülékeinek felszerelését követően lehet egyáltalán a rendszer teljeskörű és üzemszerű indításáról beszélni, melynek kivitelezését a jövő év második felében kezdi meg a szállító a BKK felügyelete mellett.
A rendszer fő elemei
Az elektronikus jegyrendszer működésének alapját a központi elszámoló rendszer jelenti, amely nyilvántartja a kártyákat, a termékvásárlásokat és egyenlegfeltöltéseket, elvégzi az árkalkulációt és a kapcsolódó pénzügyi elszámolásokat, valamint támogatja az új, integrált értékesítési csatornákat. A Scheidt&Bachmann feladata a rendszer összes hardver- és szoftverelemének szállítása, üzembe helyezése, teljes körű konfigurációja. Ezt követően kerülhet sor a BKK általi tesztelésre, majd a rendszer üzemeltetésére történő átvételére.
A bevételvédelmi rendszer is megújul, hiszen a metró- és a kiemelt HÉV állomásokra automatikusan működő kapu kerülnek telepítésre, az ellenőrök pedig hordozható kézi készülék segítségével végzik majd munkájukat, amelyek révén könnyen és gyorsan ellenőrizhetik a kártyák érvényességét.
Változások az elektronikus jegyrendszer bevezetésével
A fejlesztéseknek köszönhetően a papírbérleteket és -jegyeket felváltja majd egy korszerű, chippel ellátott műanyag kártya, amelynek megszemélyesített és anonim formáját is választhatják majd az utasok.
A névvel és fényképpel ellátott (megszemélyesített) közlekedési kártya más részére nem lesz átruházható, és bármilyen kedvezményes terméket (díjmentes, nyugdíjas stb.), valamint különböző bérlettípusokat is csak erre a megszemélyesített közlekedési kártyára lehet majd vásárolni. Az anonim kártya ezzel ellentétben fényképet és nevet nem, csak egy azonosítószámot tartalmaz, ennek megfelelően mások részére átruházható, átadható majd. Ez a kártya a hozzá rendelt egyenleg terhére kizárólag jegy típusú termékek vásárlására jogosít.
Mindezzel megszűnhet a pénztárak előtti sorban állás, mert a közlekedési kártyákat és az azokhoz tartozó utazási számlát a jövőben pillanatok alatt, interneten vagy telefonos ügyfélszolgálat segítségével, mobiltelefonon valamint az új jegy- és bérletkiadó automaták bármelyikén fel lehet tölteni.
Az elektronikus jegyrendszer bevezetését az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) 54,5 millió euró értékben finanszírozza a 2013. szeptemberben aláírt kölcsönszerződés értelmében. A Fővárosi Önkormányzat a 2013 áprilisában megkötött fejlesztési megállapodásból mintegy 4,3 milliárd forintot bocsát a BKK rendelkezésére.
Kapcsolódó bejegyzések
Akadálymentesítettek 35 dél-budai villamosmegállót, változik a forgalmi rend a Bartók Béla úton, a Fehérvári úton és az Astoriánál augu
Elkészült harmincöt Bartók Béla úti és Fehérvári úti villamosmegállóhelyi peron akadálymentesítése, valamint a Móricz Z...Forgalomkorlátozások a budai és a pesti rakpartok környékén a Red Bull Air Race idején, július 14-17-ig
2016. július 14-én, 15-én, 16-án és 17-én a fővárosban több, a Budai és a Pesti rakpart környezetében futó fő közlekedé...A H9-es HÉV helyett pótlóbuszok járnak Cinkota és Csömör között szeptember 17-én és 18-án
2016. szeptember 17-én és 18-án (szombaton és vasárnap) a H9-es HÉV rövidített útvonalon, az Örs vezér tere és Cinkota ...Báli forgatag az egyetemen
Látványos dekorációk, fényfestés, különleges báli témák, gólyaeskü, gólyatánc, bál szépe választás, sztár fellépő - ind...Az Alkotmánybíróság döntése az uniós döntések alkotmányossági felülvizsgálatáról
Tegnap döntött az Alkotmánybíróság az ombudsman alaptörvény-értelmezési indítványáról. Az alapvető jogok biztosa az uni...Új P+R és B+R parkoló létesült Cinkotán
Elkészült az új P+R és B+R parkoló Cinkotán, a már meglévő, az Ostoros út páratlan oldalán található parkoló átépítésév...Nincs megállás a DEAC-nál
Nehéz küzdelmek várnak az egyetemi sportegyesület futsalosaira, kosarasaira, kézilabdázóira és röplabdásaira a következ...Csúcsra járnak és csúcson állnak korisaink
Salt Lake Cityben a rövidpályás gyorskorcsolya világkupán újabb érmek születtek tegnap. Liu Shaolin Sándor 1500 méteren...Befejeződött az újpesti Görgey Artúr út felújítása
Befejeződött az újpesti Görgey Artúr út 2015 februárban kezdődött felújítása, melyet február 1-jén, hétfőn átadna...Tiszai hulladék maradéka Kiskörénél - PET Kupa
...