Tegnap az Alkotmánybíróság két olyan ügyben hirdetett döntést, amelyben a panaszos elektronikus sajtótermékek azt sérelmezték, hogy a bíróság alaptörvénysértő módon marasztalta el őket azért, mert szolgálatot teljesítő, intézkedő rendőrök hozzájárulása nélkül tettek közzé róluk videót, illetve fényképet. Bár az AB mindkét ügyben megsemmisítette a megtámadott ítéleteket, mégsem jutott nyugvópontra az a kérdés, hogy kell-e szankciótól tartania a sajtónak, ha nem takarja ki a szolgálatot teljesítő rendőrök arcát a róluk készült fotókon és videókon.
1. A rendőrarcképmás-ügy annak ellenére húzódik évek óta és okoz konfliktust az Alkotmánybíróság és a Kúria között, hogy az AB egyszer már döntött. A 28/2014. számú határozatában, amelynek alapjául szolgáló alkotmányjogi panasz az Eötvös Károly Intézetben készült, megsemmisítette az Index hírportált elmarasztaló bírósági ítéletet. A tegnap kihirdetett alkotmánybírósági döntések alapjául szolgáló indítványokban a panaszosok már azzal érvelhettek, hogy ügyeikben a bíróságok nem vették figyelembe ezt az alkotmánybírósági határozatot.
Az Indexnek a 28/2014. AB határozatban egyszer már eldöntött ügye néhány hete újra az Alkotmánybíróság elé került. 2015 őszén ugyanis példátlan dolog történt: a Fővárosi Ítélőtábla az alkotmánybírósági döntés után újra lefolytatott eljárásban – annak dacára, hogy az AB megsemmisítette a bírói ítéletet – ismét a hírportál számára kedvezőtlen döntést hozott, majd 2016 tavaszán e döntést a Kúria is megerősítette. Az alkotmánybírósági határozat után született bírósági ítélettel szemben – az Eötvös Károly Intézet műhelyében – újabb alkotmányjogi panasz készült: eszerint a bíróság ahelyett, hogy orvosolta volna korábbi jogsértését, az AB határozatából következő döntéssel kifejezetten ellentétes tartalmú ítéletet hozott. A bíróság ugyanis úgy értelmezte saját szerepét, hogy számára az Alkotmánybíróság csupán az alapjogi kérdés helyes mérlegeléséhez szükséges szempontokat határozott meg. Ha ezekre a szempontokra indokolásában hivatkozik, akár a korábbi, az Alkotmánybíróság által megsemmisített ítéletben foglalt álláspontjával azonos következtetésre is juthat, a hírportált újra elmarasztalhatja. Ezzel szemben értelmezésünk szerint az AB az elé vitt konkrét ügyben el is végezte a mérlegelést, és ennek helyes eredményét is megadta: a hírportál elmarasztalását alapjogsértőnek minősítette.
Ebben az ügyben még nincs döntés. Az újabb alkotmányjogi panasz nyomán az AB tisztázhatja: pontosan mire kötelezi az alkotmányjogi panaszeljárásban hozott döntése az annak alapján újból eljáró bíróságokat, ezáltal hogyan képes a jogrendszer garantálni az alapjogsérelmet szenvedett panaszos számára nyújtott jogorvoslást, végső soron az alapjogok tényleges érvényesülését.
2. A tegnapi két határozat alapján annyit megállapíthatunk, hogy az AB legalább is nem engedett a 28/2014. AB határozatban megfogalmazott mércéjéből: az érintett képfelvételek hozzájárulás nélkül is nyilvánosságra hozhatóak, ha a nyilvánosságra hozatal nem öncélú, vagyis az eset összes körülményei alapján a jelenkor eseményeiről szóló vagy a közhatalom gyakorlása szempontjából közérdeklődésre számot tartó tájékoztatásnak, közügyet érintő képi tudósításnak minősül. Kivételként a testület az emberi méltóság mint az emberi mivolt benső lényegét feltétlenül megillető védelem sérelmét említi (pl. szenvedés bemutatása). Az Alkotmánybíróság kifejti azt is, hogy ha a képen csak egyetlen személy látható, akkor egyedileg kell elvégezni az arányossági mérlegelést.
E mérce alapján az AB két újabb rendőrképmás-ügyben is úgy találta, hogy a bíróságok megsértették a sajtószabadságot. Az ügyek folytatása azonban nem borítékolható: akár ezek az esetek is az Index ügyének sorsára juthatnak, és a bíróságok a megismételt eljárásokban – döntésüknek csak az indokolását megváltoztatva – újra meghozhatják elmarasztaló ítéleteiket. Az a kérdés tehát még mindig nyitott, hogy az AB kikényszeríti-e, hogy rendőrarckép-határozatát a bíróságok maradéktalanul végrehajtsák.
Kapcsolódó bejegyzések
Az Eötvös Károly Intézet összefoglaló videója az Alaptörvényről
Az új Alaptörvényt öt éve, 2011. április 25-én írta alá a köztársasági elnök. De van-e mit ünnepelnünk? Megfelel-e az A...Mikor szűnik meg a magyar polgárok jogellenes megfigyelése?
Mint köztudott, a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósága az Eötvös Károly Intézet korábbi igazgatója, Szabó Máté, és...Az ENSZ Emberi Jogi főbiztosának látogatása
A Zöld Kapcsolat Egyesülethez is ellátogatott 2016. február 12-én Michel Forst, az Egyesült Nemzetek különleges jelenté...A Menedék Migránsokat Segítő Egyesület és a Magyar Helsinki Bizottság közös nyilatkozata a szeptember 15. óta hatályos menedékjogi szabályokról
A magyar–szerb határnál létrehozott két konténersor („tranzitzóna”) és az azokban lefolytatott eljárás jogsértő, ember...A rendőröknek újból van arcuk
Az Alkotmánybíróság csütörtöki döntésével, az Eötvös Károly Intézetben készült indítványnak helyt adva, újra megerősíte...A Magyar Helsinki Bizottság állásfoglalása a 2015. szeptemberi 16-ai röszkei határon a menekültekkel szemben végrehajtott rendőri intézkedésekről
A szeptember 16-ai röszkei összecsapásról nyilvánosságra került felvételek egyértelműen alátámasztják, hogy menekülők ...Elindul a TASZ tanszabadság programja
A közoktatásban megjelenő alapjogi problémákkal foglalkozik a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) új programja. A tans...Széljegyzetek a plakátrongálók majdani alkotmányjogi panaszai elé
A kormány migrációról szóló kampánya (nemzeti konzultáció és óriásplakát-kampány) semmilyen módon nem illeszthető egy ...Üzenjük Magyarországnak - Az Eötvös Károly Intézet elemző tanulmánya
A Kormány 2016. február 24-én népszavazást kezdeményezett azzal a kérdéssel, hogy Akarja-e, hogy az Európai Unió az Ors...Az előzetes letartóztatás maximumának eltörlése miatt Alkotmánybírósághoz fordul az ombudsman
Az Eötvös Károly Intézet és a Magyar Helsinki Bizottság közös beadványa nyomán kezdeményezi Székely László, hogy az AB...