Évente közel ezer halálos baleset elkerülhető lenne a kamionok áramvonalasításával. Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) szerint az évente bekövetkező halálos balesetből 2011-ben több mint 4000-ben volt részes kamion, ami azt jelenti, hogy a közlekedésben való részvételükhöz képest aránytalanul sok halálos baleset fűződik hozzájuk. Az utakon közlekedő gépjárművek három százaléka tehergépkocsi, de a halálos közúti balesetek 18 százalékáért felelősek. Sok száz ember életét lehetne megmenteni a baleseti haláltól a formatervezett, a gépkocsivezető által belátott területet is jelentősen megnövelő vezetőfülkékkel. (Ezt is vizsgálják a Transport Research Laboratory-ban az Európai Unió megrendelésére. Készülő tanulmányuk összefoglalója letölthető innen.)
További hátránya a mai szögletes vezetőfülkének a légellenállás, ami az egyik okan annak, hogy húsz éve ugyanazon a szinten van a nehéz tehergépkocsik fogyasztása, miközben a személyautóké jelentősen kevesebb lett. A személyautók gyártóit ugyanis a fogyasztás csökkentésére szorítja az EU. A brüsszeli székhelyű Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség, a T&E (amelynek a Levegő Munkacsoport is tagszervezete) szerint a vezetőfülke áramvonalasításával akár 10 százalékos fogyasztáscsökkenés is elérhető lenne, ami a fuvarozók – és áttételesen a megbízóik – terheit is jelentősen csökkentené.
Vannak szabályok arra, hogy hogyan nézhet ki egy kamion, és arra is, hogy milyen méretű tehergépkocsik közlekedhetnek az EU-ban a nemzetközi forgalomban. Ahhoz, hogy a teherautók biztonságosabbak, áramvonalasabbak lehessenek, módosítani kell „A gépjárművek, az ezekhez tervezett pótkocsik és rendszerek, alkatrészek valamint önálló műszaki egységek általános biztonságára vonatkozó típus-jóváhagyási előírások”-rólszóló 661/2009/EK közös európai parlamenti és tanácsi rendeletet. A szükséges módosítást, a vezetőfülke meghosszabbítását már régen szorgalmazza a Bizottság, egyetértésben a közlekedési eredetű levegőszennyezés, üvegházgáz-kibocsátás és más környezetszennyezések csökkentését szorgalmazó civil szervezetekkel. A javaslat szerint már 2017-től forgalomba kerülhetnének a mainál olcsóbban üzemeltethető és baleset esetén kevésbé veszélyes teherautók. Ehelyett még legalább hét évet kell várnunk, az első újfajta teherautók valószínűleg 2022-ben jelenhetnek meg az országutakon. Most jutottak el ugyanis odáig a tagállamok állandó brüsszeli delegáltjai és az Európai Parlament képviselői, hogy kialakították a kereteit a folyamatnak, amelynek a végén elfogadtatik a Parlament és az Európai Tanács rendeletmódosító közös döntése. (A menetrendet még jóvá kell hagynia az Európai Parlamentnek, de ez remélhetőleg megtörténik.)
Érthető a halasztást kiharcoló autógyárak törekvése a döntési folyamat lelassítására, hiszen amint megszűnik a mai szögletes vezetőfülke-kialakítást kikényszerítő korlát, az, hogy csak 2,35 méter lehet a hossza, a mai modellek gyorsan eladhatatlanná válnak. Annál kevésbé érthető a tagállamok behódolása az autógyáraknak, hiszen mind a halálos balesetek számának csökkentése, mind az energiafüggés lazítása az EU fontos célkitűzése.
Az eredeti bizottsági javaslat már 2017-től (!) engedélyezni kívánta az újfajta vezetőfülkét. Az autógyárak viszont 2025-ig (!) tolták volna ki a határidőt, attól való félelmükben, hogy valamelyikük behozhatatlan előnyt szerez a többiekkel szemben a piacon azzal, hogy előttük dob piacra az áramvonalasított kamionokat. Ezt alkudták most le az Európai Parlament képviselői 2022-re, öt évre csökkentve a késlekedést az eredetileg javasolthoz képest.
Vargha Márton
a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse
Kapcsolódó bejegyzések
Magyarország Környezeti Állapota 2014.
A Herman Ottó Intézet gondozásában jelent meg a Magyarország Környezeti Állapota 2014. című kiadvány, amelynek középpon...Elkészült az ország egyik legnagyobb naperőműve Pécsen
Elkészült Pécsen az MVM Hungarowind Kft. fotovoltaikus erőműve. A 10 MW kapacitású létesítmény célja, hogy növelje a me...Sugárveszély vagy tavaszi szél? ARC+ plakátkiállítás
Sugárveszély vagy tavaszi szél? ARC+ plakátkiállítás Szeptember 9-én nyílik meg Budapesten az 56-osok terén! Az Ener...Megsértette a munkavállalók jogait a Mediaworks a Népszabadság hirtelen bezárásával
Megsértette a Munka Törvénykönyvének szabályait a Mediaworks Zrt., mert nem kérte ki a munkavállalók képviselőinek előz...Strasbourg leállította egy menedékkérő görögországi deportálását
Ideiglenes intézkedésként az Emberi Jogok Európai Bírósága (EJEB) leállította, hogy Magyarország átadjon Görögországnak...A rendőröknek újból van arcuk
Az Alkotmánybíróság csütörtöki döntésével, az Eötvös Károly Intézetben készült indítványnak helyt adva, újra megerősíte...A kelenföldi ügyfélközpontban és a Rumbach Sebestyén utcai Központi ügyfélszolgálaton is be lehet fizetni a pótdíjat augusztustól
Az eddig megszokott Budapest VII. kerület, Akácfa utca 22. szám alatti Pótdíj ügyfélszolgálat mellett 2016. augusztus 1...A BKK társadalmi egyeztetésre bocsátja az M4-es metróhoz kapcsolódó felszíni autóbusz-hálózat átszervezésének javaslatát
Az M4-es metró 2014. tavaszi átadása jelentősen átalakította Dél-Buda közlekedési szokásait. A BKK az azóta eltelt idő ...Gyorsan, közösségi közlekedéssel a Sportarénába áthelyezett Plácido Domingo koncertre
2016. augusztus 10-én (szerdán) 20:30-tól a Papp László Budapest Sportarénában ad ingyenes koncertet a Plácido Domingo....Egyre kevesebb az adóbevétel az üzemanyagok után
2004 és 2014 között a 95-ös benzin adója reálértéken 37, a gázolajé pedig 29 százalékkal csökkent Magyarországon. Ezt m...