Keresés...

Súlyos balesetek egyik oka: sok teherautóból nehéz kilátni

Sok baleset, köztük számos halálos gázolás kerülhető el az utakon, ha a tehergépkocsi-vezető mindent lát maga körül. Egy kutatás szerint van teherautógyár, amelyik odafigyel erre, és van, amelyik nem. Arra kéri a magyar kormányt a Levegő Munkacsoport, hogy lépjen fel az Európai Unióban a kis holtterű vezetőfülkék kötelezővé tételéért.


Kiadott egy tanulmányt az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E, amelynek a Levegő Munkacsoport is tagja) arról, micsoda eltérések vannak a tehergépkocsi-vezetőfülkék között abban, hogy mennyire lát ki belőlük a sofőr, és mit kell tenni azért, hogy a helyzet javuljon. A kérdés azért fontos, mert a gépkocsivezető számára láthatatlan gyalogos, biciklis gyakorlatilag életveszélyben van. Nem mindegy tehát, hogy mekkora ennek a holttérnek a sugara. Kutatók találtak járművet, amelyben 1,9 méteres, de találtak olyat is, amelyben gyakorlatilag mindent lát a gépkocsivezető. A kilátást segíthetik ugyan kamerák, de a legbiztonságosabb mégis a közvetlen kilátás. Az ábrán látható, mekkora a különbség a városi terítőfuvarokhoz tervezett, vizsgált nehéz tehergépkocsik közül a legjobbnak és a legrosszabbnak talált között. A holttér változatossága hasonlónak bizonyult a hosszú nehéz tehergépkocsik között is. Ráadásul a vezetőfülke sokszor olyan, hogy minél magasabb a gépkocsivezető, annál nagyobb a holttér.

Dr. Steve Summerskill, a Loughborough Design School (LDS) kutatásvezetője úgy látja, hogy a holttérnek nagy szerepe van a tehergépkocsis halálos balesetekben. A kutatás eredménye, hogy a holttér nagyságát leginkább az határozza meg, milyen magasan van a gépkocsivezető az út fölött, de sokat számít a vezetőfülke kialakítása is. Vagyis ha kevesebb balesetet akarunk, minél alacsonyabbra kell ültetni a vezetőt és panoráma-ablakokat kell kialakítani.

Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács évi 4 000 halálos teherautós balesetről tud Európában. Az áldozatok közül mintegy ezer kerül ki a legveszélyeztetettebbek, a gyalogosok és a biciklisták közül. A szintén ezer körüli városi tehergépkocsis halálos balesetnek a felében veszti az életét gyalogos vagy biciklis, pedig ezek a balesetek többnyire alacsony sebesség mellett következnek be.

Már régóta szorgalmazza az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség, hogy az Európai Unióban eladhassanak a teherautógyárak jó kilátású vezetőfülkés modelleket, és minden piacon lévő modellből lehessen olyan jól kilátni, mint a mostani legjobból. Az Európai Bizottság már kezdeményezett is új biztonsági szabályokat, közöttük a közvetlen kilátás növelését is, de csak 2028-tól vezetné be azokat. Érthetetlen ez a lassúság, hiszen minél előbb terjednek el a jó kilátású tehergépkocsik, annál kevesebb gyalogos, biciklis leli halálát kamion kerekei alatt.

Ezért levélben kérte Seszták Miklós nemzeti fejlesztési minisztert a Levegő Munkacsoport, lépjen fel az illetékes uniós fórumokon, hogy a határidő 2020 legyen.
Kapcsolódó anyagok..
Vargha Márton: Lehetne kevesebb halálos baleset az utakon, 2014,
Elsodort biciklisták, http://levegomunkacsoport.blog.hu/2015/01/19/elsodort_biciklistak
Benefit and feasibility of a range of new technologies and unregulated measures in the field of vehicle occupant safety and protection of vulnerable road users (az Európai Bizottság megrendelésére készült tanulmány a tehergépkocsik biztonságának javíthatóságáról), 2015.
http://ec.europa.eu/growth/tools-databases/newsroom/cf/itemdetail.cfm?item_id=8200&lang=en
Az Európai Bizottság biztonsági szakértőinek 2016. márciusi tanácskozásán történt bejelentést tartalmazó előadás. A Bizottság ütemterve szerint 2028-tól lehetnek az új tehergépkocsikra nézve kötelező közvetlen kilátási követelmények. http://www.utacceram.com/images/utac/actus/Regulations_Review-General_and_Pedestrian_Safety.pdf
Stef Cornelis:Eliminating truck blind spots – a matter of (direct) vision (A tehergépkocsivezető holttereinek eltüntetése – a közvetlen kilátás biztosítása), 2016
Dr Steve Summerskill, Dr Russell Marshall: Understanding Direct and Indirect Driver Vision From Heavy GoodsVehicles(Közvetlen és közvetett kilátás a nehéz tehergépkocsik vezetőfülkéjéből), é.n. Loughborough Design School, Loughborough University
https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/2016_07_Study_Understanding_direct_indirect_driver_vision_HGVs.pdf
Sok baleset, köztük számos halálos gázolás kerülhető el az utakon, ha a tehergépkocsi-vezető mindent lát maga körül. Egy kutatás szerint van teherautógyár, amelyik odafigyel erre, és van, amelyik nem. Arra kéri a magyar kormányt a Levegő Munkacsoport, hogy lépjen fel az Európai Unióban a kis holtterű vezetőfülkék kötelezővé tételéért.
 
Elejére!