Biztonságosabbak, környezetbarátabbak lehetnek és üzemanyag-fogyasztásuk is csökkenhet a tehergépkocsiknak, ha elfogadásra kerül egy uniós jogszabály ma előterjesztett módosító javaslata. [1]Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (amelynek a Levegő Munkacsoport is tagja) és a Közúti Balesetek Áldozatai Európai Szövetsége üdvözli az Európai Bizottság javaslatát a tehergépjárművek engedélyezett súlyának és méretének változtatásáról. A javaslat fordulópont a közlekedésbiztonságban és bár kicsi, de örvendetes lépés a közlekedés okozta légszennyezés csökkentésére.
A teherautók csak három százalékát teszik ki a forgalomban lévő összes gépjárműnek, viszont a közlekedésből származó káros anyagok 25 százalékát bocsátják ki, és a halálos kimenetelű közúti balesetek 18 százalékáért felelősek. E balesetekben Európában 2005 és 2007 között átlagosan évente több mint 7000 ember vesztette el az életét. [2]Az uniós szabályozásban ma engedélyezett vezetőfülke akadályozza a fogyasztáscsökkentő kialakítást és nem elég biztonságos.
A javasolt hosszabb fülke intelligensebb tervezést tesz lehetővé lekerekített, áramvonalas orral és gyűrődési zónával (ld. a képet). Javulhat a jármű aerodinamikája, a nagyobb kilátás segíthet elkerülni a baleseteket, csökken a frontális ütközés hatása, és az elütött gyalogos vagy biciklis nem kerül a kamion alá. Összességében, a változtatások kerékpárosok, gyalogosok és autósok százainak életét mentheti meg és évente több milliárd liter gázolaj megtakarítását is lehetővé teszi.
Jeannot Mersch, a Közúti Balesetek Áldozatai Európai Szövetségének elnöke a következőket nyilatkozta: „A közlekedésbiztonságban a teherautóknak jogosan igen rossz a megítélésük. Jelenleg egy frontális ütközés egy kamionnal olyan, mintha téglafalnak ütköznénk. Az orr új formatervezése csökkentheti a súlyos sérülések számát és évente több száz ember életét mentheti meg. Ezeket a fejlesztéseket kötelező érvénnyel mihamarabb elő kell írni minden tehergépjárműre.”
Az érvényes uniós szabályozást követve csak 2,35 méter hosszú vezetőfülkét lehet kialakítani, amibe nem fér bele a mainál gömbölyűbb orr. Ez az, ami gátolja az előrelépést az üzemanyag-hatékonyságban és a biztonságban. Egy 2011-ben készült tanulmány szerint – melyet az FKA német műszaki intézet készített az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség számára [3] – a teherautó orrának lekerekítése 12 százalékkal is csökkentheti a légellenállást, és 3-5 százalékkal a fogyasztást. Ez a mai árakon egy kamion esetén évente átlagosan 1500 euró megtakarítást jelent. Összességében az Európai Unió országai ezáltal évi 5 millió tonna szén-dioxid kibocsátását kerülhetnék el.
“Az európai tervezésű teherautók elavultak – és ez Európának sok milliárd, üzemanyagra kidobott eurójába kerül. A törvényjavaslat egy lépéssel közelebb visz minket a 21. század követelményeinek megfelelő teherszállítás megvalósításához” – állítja William Todts az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetségtől.
Sajnálatos módon a javaslatban benne van a hosszú, 25 méteres kamionok határátlépésének engedélyezése is, ha a két szomszédos ország beleegyezik. Néhány tagállam már 16 éve engedélyezi az ilyen óriáskamionok forgalmát, de csak a belföldi közlekedésben.[4]Ha ez a változtatás megvalósulna, az óriáskamionok száma bizonyosan emelkedne az Európai Unióban, amitől több lenne a közúti szállítás, és így nőne a levegőszennyezés és a súlyos balesetek száma.
„A Bizottság az állampolgárok biztonságának és a környezet védelmének megfelelő garanciái nélkül nyitna utat az óriáskamionok nemzetközi forgalmának Európában. Jobb teherautókra van szükségünk, nem pedig nagyobbakra” – állapította meg Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse.
[1] Bizottsági javaslat a 96/53/EK irányelv módosítására.
[2] ROBINSON, B. J.; HULSHOF, W.; ROBINSON, T.; KNIGHT, I.: AEBS and LDWS exemptions study: final report, Transport Research Laboratory, 2010. http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/automotive/files/projects/report-aebs-ldws_en.pdf
[3] Dipl.-Ing. Thomas Welfers et al.: Design of a Tractor for Optimised Safety and Fuel Consumption, Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH, 2011. http://www.ttm.nl/download/2012%2002%20FKA%20Smart%20Cab%20study_web_lr.pdf
[4] Az EU szabályai szerint a nemzetközi fuvarozásban a tehergépjármű hossza nem haladhatja meg a 18,75 métert, és a megengedett legnagyobb össztömeg 40 tonna.
Kapcsolódó bejegyzések
Petíció Tarlós Istvánnak a Bartók Béla útért
Építészettel, urbanisztikával, közlekedéssel és környezetvédelemmel foglalkozó szakmai szervezetek a helyi érdekeltsége...Menetrendi változások a közösségi közlekedésben 2016 márciusától
2016 márciusától több menetrendi változás is lesz a fővárosi közösségi közlekedésben. Ebben a hónapban ünnepek és az is...Strasbourg leállította egy menedékkérő görögországi deportálását
Ideiglenes intézkedésként az Emberi Jogok Európai Bírósága (EJEB) leállította, hogy Magyarország átadjon Görögországnak...Erdők Hete 2016 – pályázati felhívás
2016. október 3. és október 9. között volt idén az erdők hete. Ezen a héten biztosan sokan túrát szerveztek az erdőbe....Ma tartották a Magyar-Szlovák Környezetvédelmi és Természetvédelmi Vegyesbizottság ülését
Magyar-Szlovák Környezetvédelmi és Természetvédelmi Együttműködési Vegyesbizottság 16. ülésére került sor ma a szlováki...A Múzeumkert növényfelmérésének dokumentációja elérhető
A Múzeumkert helyreállítását célzó projekt legelső lépéseként elkészült a kert részletes növénykatasztere, amely a növé...Nagy a nyüzsgés a királdi zöld kosár közösségben
A júliusi Királdi Kis Kosár Napot követően nemrég újabb találkozásra nyílt lehetőség a helyi termelők és helyi fogyasz...A túlsúlyos járművek kiszűrése a cél
A közúti közlekedésbiztonság javítása, az útvagyon megőrzése és az egyenlő piaci feltételek megteremtése a célja a „Nem...Castanea Környezetvédelmi Egyesület programjai
szeptember 15-én 17 órakor az Egészséges, virágos Sopronért sorozat részeként a Lippai Kertészeti Szakiskola (Bánfalv...A rendőröknek újból van arcuk
Az Alkotmánybíróság csütörtöki döntésével, az Eötvös Károly Intézetben készült indítványnak helyt adva, újra megerősíte...